Rosadagar

Kanelbullar

Publicerad 2009-05-23 22:36:00 i Mat & bak

Igår kväll blev de äntligen lite tid över till bullbak... eller tid å tid... jag började rätt så sent! Klockan var 21.30 innan Isa hade somnat så då satte jag ingång. Sambon hade ett önskemål att ja skulle testa hans mammas recept på bullar... så de blev efter de receptet igår.


INGREDIENSER
Deg
200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl socker
1 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 ägg
1 kg mjöl

Fyllning
Smör
Socker
Kanel

Garnering
Ägg
Pärlsocker

GÖR SÅ HÄR
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ned jästen i en degskål. Häll över degvätskan och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt socker, salt, kardemumma, ägg och mjölet (men spara en del till utbakningen). 

Arbeta degen kraftigt ca 5 minuter med maskin eller ca 10 minuter för hand, tills degen blir smidig. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 minuter. Arbeta degen några sekunder med maskin eller knåda den lätt på ett mjölat bakbord. Baka ut bullarna.

Låt bullarna jäsa ca 30 minuter under bakduk. Pensla sedan med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Gräddas mitt i ugnen på 250 grader i ca 8 min. Låt bullarna kallna på galler under bakduk.

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-05-24 10:26:37

Vad gott med kanelbullar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela