Rosadagar

Lyxig laxgratäng

Publicerad 2010-11-02 08:15:00 i Mat & bak

I helgen gjorde jag min favorit fiskgratäng. Måste dela med mig av receptet till er och så är det bra att "spara" det här för mig själv... ibland glömmer man bort en hel del gott som man brukar göra så då är de bra me en lite samling här!



Blev inte så vidare fin... men GOD :) Hade köpt en sprits men funkade inte alls så bra med den, så fick klicka ut mosen istället.

INGREDIENSER

4 st laxbitar

salt och peppar

150 g riven västerbottensost

Guldmos

1 1/2 kg skalad potatis, gärna mandelpotatis

2 äggulor

2 msk smör

ca 1 dl matlagningsgrädde

salt och peppar

Sås

2 msk smör

2 msk vetemjöl

1 fiskbuljongtärning eller 2 msk fiskfond

1 dl vatten

1 1/2 dl vitt vin

3 dl Vispgrädde

 

INSTRUKTIONER

Börja med moset. Koka potatisen och pressa den. Rör ner äggulor och smör. Späd med grädde. Smaksätt med salt och peppar.

Lägg bitarna av lax i en ugnsäker smord form, salta och peppra. Fördela osten över laxbitarna. Spritsa eller klicka små potatistoppar längs kanten.

Smält smöret till såsen. Rör i vetemjölet. Tillsätt smulad buljongtärning eller fiskfond. Späd med vatten, vin och grädde under vispning. Låt såsen koka i ca 5 min. Häll den över laxbitarna. Gratinera i ugnen på 225º ca 25 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela