Rosadagar

Köttbullar.

Publicerad 2011-12-18 22:13:54 i Mat & bak

Har äntligen hittat ett recept på köttbullar som jag lyckas med!! Så nu vågar jag inte prova annat ;) Jag och köttbullar har inte riktigt gått ihop tidigare... men nu så kommer dom göras flitigt här hemma kan jag lova. För det är ju så mycke godare än köpes köttbullar, går ju inte ens att jämföra!





Receptet har jag hittat på Matplatsen... Men gjorde dom i ugnen istället enligt ett annat recept. Gjorde på 1,2 kg så kändes smidigast så :) Men tyckte det blev bättre så fortsätter nog med de även fast jag gör mindre mängd.

ca 600 g köttfärs
3/4 dl ströbröd
3/4 dl grädde
1 ägg
1 liten gul lök
salt & peppar
lite socker
smör att steka i

Till såsen:
steksky
4 dl grädde
1 msk svartvinbärsgelé
1 köttbuljong
1 tsk soja
lite vatten + mjöl (att reda med)
salt & peppar

Gör så här:
Blanda ströbröd, ägg och grädde och låt stå och svälla en stund. Hacka under tiden löken och stek den i lite smör. Salta och sockra och stek tills den blivit mjuk och fått färg. Häll i löken i ströbrödsblandnignen och kör runt med stavmixer till en jämn smet. Blanda i köttfärsen, smaksätt med salt & peppar. Forma små bollar och lägg på en våt skärbräda.

Ringla lite smält smör på en plåt och ställ i ugnen en stund så det får fart. Ta ut plåten och lägg på köttbullarna. In i ugnen, 200 grader, 10-20 min beroende på storlek (skaka gärna om dem lite efter halva tiden). Kontrollera en så att de är färdiglagade rakt igenom. Ta ut och låt svalna en stund och stek sedan köttbullarna hastigt runt om i smör i het stekpanna så de får fin yta. Provsmaka en och är de inte tillräckligt smakrika så strö lite salt och socker (!) på dem när ni eftersteker dem i pannan.

Lägg sedan köttbullarna åt sidan och vispa ur pannan med lite grädde. Häll över i kastrull och tillsätt de andra ingredienserna till såsen. Red av till önskad konsistens. Smaka ev av med mer salt & peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela