Rosadagar

Potatismoussaka á la Viktväktarna

Publicerad 2011-03-02 22:15:24 i Mat & bak

Dagens middag blev en potatismoussaka... har testat receptet tidigare men idag tyckte jag de blev godare än sist! Portionerna är rätt stora så man blir mätt! Eller så minskar man ner på storleken om man vill ha ner pointsen. Detta kommer jag göra fler gånger.



INGREDIENSER 4 stora portioner Viktväktarna: 9 pp/port.
10-12 potatisar
1 dl köttbuljong (gjord på tärning ich vatten)
350 g köttfärs
2 gula lökar
2 burkar krossade tomater
1-2 vitlöksklyftor
1 burk Arlakökets lättcreme fraiche paprika & chili
4 msk fond
2 tsk basilika
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisen, lägg dem i en ugnssäker form och slå över den utblandade buljongen. Sätt in potatisen i ugnen i ca 30 minuter.

Hacka undertiden löken, bryn den i en stekpanna tillsammans med färsen. Häll på krossade tomater, pressa vitlöken, häll på fraiche och fond. Krydda efter smak.

Lägg köttblandningen över potatisen och grädda i ytterligare 15 min. Serveras med en god sallad.

Kommentarer

Postat av: Annelie

Publicerad 2011-03-03 18:31:51

Ser jättegott ut...ska jag sbolut prova ngn gång!!

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-03-04 06:04:15

Gott, det måste jag testa, men med qournfärs då.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela