Rosadagar

Plankstek

Publicerad 2010-01-16 22:55:59 i Mat & bak

Igår testade vi att göra plankstek för första gången... har länge tänkt göra de men har aldrig blivit av. Så igår inhandlades äntligen plankor! Var super gott å lär göras fler gånger! Måste bara inhandla en sprits nu oxå så man får moset lite finare ; )


Detta behövs till 2 personer:
2 plankor
2-4 skivor oxfilé
1 tomat
Sparris eller andra grönsaker
Bearnaisesås
Salt & peppar

Gör oftast enligt detta recept när jag gör mos:
ca 600-800 g skalad mandelpotatis
1 äggula
1 msk smör
½ dl matlagningsgrädde
Salt & peppar

Gör så här:
Värm upp ugnen till 250 grader och hetta upp plankorna ca 10 min.

Börja sedan med moset. Koka potatisen och pressa den. Rör ner äggulor och smör. Späd med matlagningsgrädden och smaksätt med salt och peppar.

Bryn köttet ca 1-2 min på vardera sida, salta & peppra. Ta ut plankorna och pensla dem med lite olja. Placera köttet på plankan tillsammans med valfria grönsaker (vi hade smörstekt sparris) och ½ tomat. Spritsa moset runt hela plankan och ställ in dem i ugnen.

Efter ca 10 min är köttet rosa, 15 min välstekt. Ta ut plankorna och klicka på bearnaisesåsen.

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-01-17 21:14:48

Så gott! Måste verkligen testa det en gång men har inte heller några plankor. Men det är ju så gott!

Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-18 22:54:44

Oj va gott det såg ut! Jag får ta och köpa ett par plankor och prova någongång.



Hoppas det gick bra med uppförstoringen av ballerina bilden!:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela