Rosadagar

Souvlaki

Publicerad 2012-06-26 22:05:01 i Allmänt

Har precis röjt undan här för kvällen... såg ut som ett mindre bombnedslag sen tjejerna härjat efter dagis. Nu har dom bara 3 dagar kvar till sommarlov! Isa hon lääängtar! Själv jobbar jag ytterliggare 2 veckor efter denna... ångrar lite smått att jag inte tog lite föräldraledigt oxå. Men med vädret som är ute nu gör det faktiskt inte så mycke att man jobbar!! Vi får hoppas att sommaren kommer tills jag har semster :D

Tänkte bjuda på ett smarrigt recept på souvlaki, en av mina favorit rätter!! Grillade det i lördags då det faktiskt var lite bättre väder.



INGREDIENSER
ca 600 gram fläskfilé
 
Marniad till köttet
Juicen från 2 hela citroner
2 1/2 msk torkad oregano (funkar även med pizzakrydda)
2 tsk salt
1/2 dl olivolja

Gör så här
Skär upp fläskfilén i bitar. Blanda ihop ingredienserna till marinaden och vänd runt köttet väl. Låt vila i kylskåp helst över natten, men ett par timmar funkar de också. Trä upp bitarna på spett strax före grillning.

Tzatziki
150 gram riven gurka
2 dl turkisk yoghurt
2 rivna vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 skvätt vitvinsvinäger
Salt & peppar

Gör så här
Riv gurkan grovt på ett rivjärn. Lägg gurkan i ett durkslag och salta (ca 1/2 tsk) så vätskan drar ur och den får stå och droppa en stund. Blanda sedan med resten av ingredienserna och låt gärna stå i kylen nån timme före servering.

Serveras med valfri potatis eller bara en god grekisk sallad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela