Rosadagar

Smakisar

Publicerad 2008-10-06 22:12:16 i Dagarna med prinsessan

Hade ju tänkt börja me smakisar nu när hon blivit 4 månader... men då fick ja idag på BVC veta att dom nya rekomendationerna är att man ska börja först när dom är 6 månader. Å tills dess ska man helamma... hmm verkar ändras OFTA alla rekomendationer som finns!?!

När har ni börjat ge era små smakisar? Känns inte som att ja tänker vänta tills hon är 6 månader... men som hon sa på BVC att de är ju rätt skönt å amma om man inte har problem me de. Å ja de är de ju säkert... man behöver inte tänka på att ha me sig mat när man ska iväg å så... jaja vi får se när vi börjar är ändå lite sugen å vet inte hur länge vi väntar : )

Kommentarer

Postat av: madde

Publicerad 2008-10-06 22:27:21

Gör som du själv vill!!!



Vi började när Lilly var 3½ månad, hon behövde vanlig mat för att gå upp ordentligt i vikt och vi fick ok från BVC att trappa upp smakisarnas mängd ganska fort. (bara hålla koll på att magen klarar av det)



Och bara för att ni börjar med smakisar så slutar du ju inte att amma över en natt. Jag slutade att amma helt vid 6 månader.



Vill bara ge dig lite perspektiv på det hela... så följ ditt hjärta och vad du tycker är bäst för ditt barn.



Kram

Postat av: Lallis

Publicerad 2008-10-06 23:46:17

Jag började nog när mina var runt 4 månader.

Kul att hitta hit till din blogg, förresten:)

Kommer gärna igen:

Kram Lallis

Postat av: Emmy

Publicerad 2008-10-07 07:31:50

vi började en vecka innan 4 månaders dagen.. hade precis bvc grupp där det handlade om mat och hon sa från 4 månader :-O det är så olika.. men det är väl för att det inte ska konkurera ut amningen. sen för att ta ett annat exempel har jag en bekant där bvc sa att de skulle bara amma amma amma för pojken gick upp dåligt i vikt.. inga smakisar skulle de börja med. nu är sonen 7 månader och VÄGRAR annat än amning, flaskan går inte, han vägrar gröt och smakportioner...



dessutom har mamman börjat plugga nu, så pappan får tvångsmata sonen med medicinsputor för han äter inte annars.



Hade de introducerat mat tidigare (och flaska) kanske de sluppit sånna problem nu...



kör som du själv känner, det är det bästa. och det är ju trots allt bara småskedar i början inga mängder

Postat av: Jenny & Lilla S

Publicerad 2008-10-07 08:50:33

Det är WHO som har rekommendationerna med helamning 6 mån och Sverige har anslutit sig till dessa, därför måste BVC säga det också...men det gäller nog mest länder där det finns risk att rent vatten tar slut och då kanske inte barnet får i sig nog mycket mat eftersom mamman slutat amma. Så det är helt lugnt att börja från 4 mån, det gjorde vi. Och det verkar ta tid, för Sigge är inte alls speciellt impad av mat, är ju 5½ mån nu och äter fortfarande typ 1 sked av allt han smakar sen vill han inte ha mer... Lycka till!

Postat av: Mirka

Publicerad 2008-10-07 09:32:33

Vi började med smakisar när Sigrid var 4mån. Jag tror nog att de flesta barnmorskor säger olika om det där. Sigrid mår i alla fall hur bra som helst och jag vet en hel drös med andra barn som började med smakisar tidigt och inte har de fått några men efter det.

Jag kan säga att jag kommer göra precis lika med amningen för nästa bebis. Alltså lägga av med amningen vid 4 månader. Sigrid har inte varit sjuk över huvudtaget och hon äter nästan allt. Det krånglade inte alls med maten när vi gjort som vi gjort. Och personligen tycker jag att det är skönt att slippa gå upp på nätterna och amma hela dagarna. Det är betydligt enklare att ha barnet i en matstol med sked munnen än i famnen för att ammas.



Lycka till hur ni nu än väljer att göra. Ni vet ju ändå bäst själva vad som passar i eran familj!

Postat av: Anna

Publicerad 2008-10-07 09:58:02

Börja med mat när du känner för det och strunta i bvc, de måste säga 6 månader...

Hannes började med smakportioner en vecka innan han blev 4 månader, det tog sin tid innan han fattade hela grejen. Så först när han var 5,5 månader åt han tillräckligt stora portioner för att jag skulle ta bort amningen direkt efter. Jag tycker det är jätteskönt att slippa amingen på dagen, nu bara msammar han på natten och det har jag ingenting emot.

Postat av: mamma russin

Publicerad 2008-10-07 17:57:00

vi har gett stina gröt smakisar nu sedan i helgen..:) dels för hon är så stor, hon väger nästan 9 kilo nu och blir inte mätt på enbart ammningen.. hon äter upp mig.. så vår bvc och stinas farmor som är bvc sköterska har rekomenderat oss att börja med gröt.. och det funkar jättebra... håller med övriga som skrivit gör som du tycker känns bäst.. jag kommer att fortsätta amma så länge stina vill ha bröstet och det finns mjölk kvar.. men kommer försöka byta ut ett förmiddagsmål och ett eftermiddagsmål...de övriga målen å ammas hon fortfarande.. :)

Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Publicerad 2008-10-07 22:28:40

Nu fick jag lära mig något nytt, visste inte alls vad smakisar var för något. Antar att det handlar om att smaka vanlig mat? Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela