Rosadagar

Brödbak

Publicerad 2008-09-29 08:34:59 i Mat & bak

Mums har just ätit nybaktbröd till frukost... inte varje dag man gör det! Bakade igår ett jätte gott grovt bröd... har fått receptet av kompisen H som även har bloggen Husdrömmen.





INGREDIENSER
1 msk salt
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl special
5 dl blandade frön (så här hade jag: 2,5 dl krossad råg, 1,5 dl linfrön, 1 dl solrosfrön)
2 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk
2 dl sirap

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla torra ingredienser tillsätt sedan filmjölk och sirap. Smörj och bröa 2 sockerkaksformar. In i ugnen på 250 grader ca. 10 min. Sänk sen värmen till 175 grader och grädda ca. 1 timme till.

Super enkelt att göra!

Kommentarer

Postat av: mamma russin

Publicerad 2008-09-29 08:50:17

god morgon..

åhh, det ser riktigt gott ut... ska det inte vara jäst i ??

jag älskar hembakt bröd.. så detta vill jag prova..:)

trevlig dag..

Postat av: jenny

Publicerad 2008-09-29 20:05:51

verkar himla gott det där och enkelt.Det gillar jag:-) Kram/jenny

Postat av: Emelie

Publicerad 2008-09-30 12:19:37

Vilket bra tips! Älskar att baka gott och enkelt bröd, bakar alltid samma så jag behöver lite nya recept. Ska prova det här.

Jo jag har också hört att fly lampan samlar på sig massa damm...

Hur går det med huset?

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela