Rosadagar

Kladdkaka med mariannefluff

Publicerad 2008-12-07 23:33:08 i Mat & bak

Har just bakat klart en smarrig kladdkaka me mariannefluff till... ska imorgon till K på  middag, som fyller 30 år idag! Hon har ju lite mycke å stå i just nu då hon har tvillingar som är drygt 1 månad... så vi tjejer fixar middag å fika, så får hon bara njuta : )

Har aldrig bakat kakan tidigare men blivit bjuden på den hos H som har bloggen Husdrömmen! Å då vill ja lova att den var super god, så får hoppas att ja oxå lyckats me den! Här kommer receptet på den...

INGREDIENSER
Kladdkaka
4 msk kakao
1½ dl vetemjöl
3 dl socker
En nypa salt
2 ägg
100 g smält smör
En stor näve minimarsmallows

Mariannefluff
3 dl vispgrädde
1 påse mariannekarameller (120 g)

GÖR SÅ HÄR
Blanda först dom torra ingredienserna till kladdkakan, blanda sedan i ägg och smör, tillsist blandas marsmallows i. Grädda mitt i ugnen på 150 grader ca 35-40 min.

Värm grädden i kastrull (får EJ koka). Krossa Marianne med mortel och rör ner i grädden. Rör på svag värme tills allt smält ihop till en jämn smet. Ställ i kylen MINST 6 timmar!!

Vispa upp Mariannefluffet och servera till kakan.

Kommentarer

Postat av: Therese - Eira min ögonsten

Publicerad 2008-12-07 23:42:49

Åh gud vad gott det lät!! Det måste jag verkligen testa! :D

Postat av: Mirka

Publicerad 2008-12-08 08:49:14

Åh så sugen jag blev nu.. har inte hunnit få i mig frukost ännu och en bit kladdkaka just nu skulle ju vara guld värt!

Postat av: Emilie

Publicerad 2009-09-29 23:12:06

Hej, såg att du ätit av den fler gånger och jag undrade lite över en sak, i receptet (på alla andra sidor) står det "tar ur marianne karamellerna", menar dom att man bara ska ha det vita, för på de bilder som finns på vinnarkakan är fluffet väldigt ljust. Eller menar dom bara att man ska ta ur dom ur påsen(vilket är ganska självklart). Tycker det är lite konstigt formulerat. Hoppas du har något bra svar :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela