Rosadagar

Pollymuffins

Publicerad 2009-03-12 00:18:33 i Mat & bak

Idag har vi haft födelsedagskalas för sambon här hemma... våra respektive familjer har varit här. Bakade dessa underbara muffins igår! En stor favorit hos mig just nu!

Receptet kommer från Leilas bok a piece of cake... fick även ett tips ja ALDRIG följt tidigare. Har som en dåre alltid försökt få bort varenda klump i smeten. Men så här skriver Leila: Det får gärna finnas kvar små mjölklumpar i smeten. På de viset blir muffinsarna härligt luftiga och underbart saftiga.




INGREDIENSER till 6 stora / 12 små muffins
150 g smör
2 dl gräddfil
Skal av 1 citron
2 st ägg
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse polly

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små.
2. Smält smöret och tillsätt gräddfilen och rivet citronskal.
3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
4. Rör ner den ljumna vätskan.
5. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Stick ner några polly i varje form.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min om du gör stora muffins eller 12-15 min om du gör små. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Kommentarer

Postat av: Mirka

Publicerad 2009-03-12 09:09:54

Å så gott! Nu blir man sugen på att göra sådana. Jag har också den där boken och den kommer alltid fram när det är dags för bakning. Jag rör aldrig ut klumparna i smeten, det blir ju så gott när man inte gör det :)

Postat av: SamHoang

Publicerad 2009-03-12 09:12:06

det här var nåt nytt som måste testas :D muffins med polly

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela