Rosadagar

Hembakad pizza

Publicerad 2010-02-21 22:44:49 i Mat & bak

Idag blev de hembakad pizza till middag... har hittat ett super bra recept på pizzadeg + tomatsås som ja måste dela med mig av! Som många andra recept har ja hittat detta hos Vickan me matplatsen.org.

INGREDIENSER pizzadeg (4 pizzor)
50 g jäst
2 tsk socker
1½ tsk havssalt
½ dl olja
3 dl fingervarmt vatten
ca 8 dl mjöl

GÖR SÅ HÄR
Smula jästen i en bunke och rör ut i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, socker och olja. Blanda ner mjölet lite i taget tills det blir en fast och smidig deg. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.

Dela degen i 4 delar och kavla ut till runda pizzor... jag brukar göra två större och varje pizza blir då som en plåt.

INGREDIENSER tomatsås
1 burk passerade tomater
en nypa salt
en nypa socker
2 msk tomatpuré
oregano
1-2 pressade vitlöksklyftor

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla ingredienser till tomatsåsen i en kastrull och låt puttra ett par minuter. Låt svalna något och bred sedan ut den på pizzorna.

Strö över valfria ingredienser + ost på pizzorna. Grädda i ugnen på 200 grader, tills pizzorna fått fin färg (ca 15 min).


Kommentarer

Postat av: Mamma Russin

Publicerad 2010-02-22 18:24:47

Mmmumma.. Den pizzan ser riktigt god ut.. Jisses så sugen jag blev på pizza nu.. not good haha...



Ja våra töser brukar ju kunna få lika kläder ju, hihi.. Stina kunde faktiskt ha 86 på dom, det fanns inga 92.. 86 är precis lagom till henne..:)



Kramisar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela